Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

LEDIGA ANSTÄLLNINGAR Biträdande forskare, 2 anställningar

Vid Institutionen för biologi och miljövetenskap (BioEnv) finns utbildnings- och forskningsverksamhet som sträcker sig från fjällvärldens ekosystem, genom skog, mark och vattendrag, hela vägen ut i havet. I dessa miljöer arbetar vi med olika biologiska organisationsnivåer från gener, via individer och populationer till samhällen och ekosystem. Vi arbetar inom ekologi, evolution, fysiologi, systematik och kombinationer av dessa ämnesområden för att förstå betydelsen av naturliga och av människan skapade miljöförändringar.

Institutionen är placerad på tre olika ställen: i Göteborgs botaniska trädgård, på Medicinareberget i Göteborg och på den marina forskningsstationen som drivs av Sven Lovén centrum för marin infrastruktur – Kristineberg.

Den aktuella tjänsten är förlagd till Medicinareberget. Förutom en forskare där (projektansvarig) finns en forskare som deltar i projektet vid Colorado State University, USA.

Biträdande forskare (två st) inom ämnet Global och nationell överbefolkning: analys, åtgärder och lösningar

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, 23 månader
Omfattning: 80%
Placering: Institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborg
Tillträde: 1 november eller enligt överenskommelse

Projektbeskrivning

Vi söker två medarbetare som skall bidra till forskning om överbefolkning på global och nationell nivå. Projektet finansieras av stiftelsen Global Challenges Foundation (Stockholm) och baseras på samarbete mellan forskare i Sverige och USA, inklusive erfarna mentorer. Befolkningsökning och överbefolkning bidrar avsevärt till miljömässiga och sociala problem, såsom ökande resursförbrukning, utsläpp av växthusgaser, ökande sötvattensuttag, ökande matkonsumtion och jordbruk på bekostnad av naturliga miljöer, utrotning och minskad förekomst av arter, förorening av mark och vatten, fattigdom och utsatthet (inklusive oönskade graviditeter), förtätning av städer, omfattande migration, och etniska konflikter. Under senare årtionden har forskarsamhället och miljöorganisationer förbisett eller undvikit problem förknippade med folkökning, trots en förväntad ökning på 50% i den globala mänskliga populationen.

Vi har tre huvudfrågor:

- Vilka förhållanden och faktorer kan minska den globala folkökningen och på sikt ge stabil och ekologiskt hållbar världspopulation?

- Vilka länder eller samhällen uppvisar sådana förhållanden, och/eller försöker genom åtgärder skapa sådana förhållanden? Hur arbetar de då?

- Vilka åtgärder mot folkökning är ekonomiskt, socialt och etiskt acceptabla, och kan rekommenderas?

Vi analyserar många förhållanden och faktorer och kommer att arbeta utåtriktat för att minska folkökningen, globalt och nationellt. Vårt arbete inkluderar t ex sammanställning och studier av framgångsrik familjeplanering i olika länder, befolkningspolicy i världens länder, migration och invandring till rika länder, försämring av naturmiljöer, etik inom folkökning och migration, liksom olika åtgärder och lösningar.

Arbetsuppgifter

Tekniker som kommer att användas i arbetet är litteratursammanställningar, datainsamling och analyser via programvara (även statistisk analys), synteser av problem och presentation av översikter, konstruktion av webb-sidor och upprätthållande av information där, utåtriktad kommunikation av projektet och dess resultat till media och utomstående, och resor för specifika uppgifter och intervjuer med ansvariga, sakkunniga, m fl.

Behörighet

Behörig att anställas som biträdande forskare är den som genomgått universitetsutbildning på grundläggande nivå eller Master-nivå. Vi välkomnar sökande inom följande ämnesområden (ej rangordnade): demografi, biologi, humanekologi, ekologisk ekonomi, miljöetik, kommunikation/journalistik, och andra ämnen med relevans för projektet.

Bedömningsgrunder

Vi söker motiverade personer som vill arbeta med ämnet överbefolkning. Du bör ha kompetens för, eller inom ämnet, och dokumenterat god förmåga i datahantering och analyser, webb-baserad information och IT, utåtriktad verksamhet (media, Internet, annan information) inklusive dokumenterat god förmåga att uttrycka dig i skrift, särskilt på engelska. Utbildning eller tidigare studier av befolkning/folkökning krävs inte, men välkomnas. Du kan ha arbetat i, eller studerat delområden som du själv anser är relevanta för ämnet överbefolkning – beskriv och motivera detta i din ansökan. God och dokumenterad samarbetsförmåga förutsätts.

De högst rankade sökande kallas till en intervju som kan komma att genomföras på engelska och i vissa fall via telefon/skype.

Ansökan ska skrivas på engelska och innehålla:

- Ett personligt brev med beskrivning av erfarenheter och kompetens, och vad som gör dig lämpad för anställning (max en A4-sida)

- En styrkt meritförteckning (CV), inklusive publikationer, skrifter, mm

- Kopia på examensbevis, och kurser med betyg

- Namn och kontaktinformation till två referenspersoner

Kontaktuppgifter för anställningen

Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta:

Professor Frank Götmark, +46 (0) 31 786 3650 email: Frank.Gotmark@bioenv.gu.se (i första hand), samt

Professor Philip Cafaro, email:  Philip.Cafaro@ColoState.EDU

Professor och prefekt, Henrik Aronsson, +46 (0) 31 786 4802 email: henrik.aronsson@bioenv.gu.se

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Ansökan

Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. De publikationer som inte kan bifogas ansökan digitalt ska skickas till :

Göteborgs universitet, Institutionen för biologi och miljövetenskap, Att: Lena Sjöblom, Box 463, 405 30 Göteborg

Vid ev. komplettering ange tydligt referensnummer.

Sista ansökningsdag 2017-09-28

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Göteborgs universitet är miljöcertifierat och arbetar aktivt för hållbar utveckling. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar universitetet till en bättre framtid. Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sidansvarig: rekrytering@gu.se|Sidan uppdaterades: 2017-02-23